Elektronická komunikace s úřady má své nesporné výhody – neomezují vás úřední hodiny, nemusíte řešit nekonečné fronty a ušetříte si čas strávený na cestě. Vše vyřídíte z pohodlí domova a s trochou nadsázky by se dalo říct, že vlastně nemusíte ani vstávat z postele. Stačí pár kliknutí a podáte daňové přiznání, získáte výpisy z rejstříku a nebo odešlete příslušné dokumenty na Úřad práce. Zní to lákavě, že ano? Pokud však chcete začít s úřady komunikovat on-line, musíte si pořídit datovou schránku nebo elektronický podpis.
Proč se vyplatí komunikovat s úřady on-line?
- Elektronická komunikace je bezesporu pohodlnější než osobní návštěva úřadu. Navíc není omezena úředními hodinami.
- Chcete-li urychlit zpracování vašeho požadavku, pošlete ho v elektronické formě. Sami úředníci totiž potvrzují, že on-line komunikace je mnohem rychlejší.
- Pokud vás tlačí čas a máte poslední den na to, abyste dodrželi lhůtu nebo podali námitku, on-line komunikace je ve vaší aktuální situaci ideální. Není totiž vázána na osobní návštěvu či dodání doručovatelem.
- Ve světle událostí z minulého roku je navíc patrná ještě jedna výhoda – on-line komunikace je v situacích, kdy se snažíme o sociální distanc, jednoznačně bezpečnější.
V případě, že zatím s elektronickou komunikací nemáte velké zkušenosti, možná vám v hlavě vyvstala otázka, co všechno musíte zařídit předtím, než výhod výměny informací on-line začnete využívat. Potřebujete datovou schránku? Elektronický podpis? Nebo snad obojí? A proč nestačí obyčejný e-mail?
E-mail může poslat kdokoliv
Pokud jde o e-mail, je nutné vzít v úvahu, že nesplňuje právní požadavky na formu většiny písemností, které se posílají úřadům. Nedokáže totiž ani zdaleka zaručit, že e-mail opravdu odeslal ten, za koho se pisatel vydává. Bez toho však není možné vyřídit téměř nic. Výjimkou může být maximálně zaslání některých typů písemností, například žádosti o poskytnutí informací. Abyste mohli prostřednictvím e-mailu komunikovat i ohledně jiných věcí, je nutné zasílané dokumenty opatřit uznávaným elektronickým podpisem.
Uznávaný elektronický podpis získáte u certifikačních autorit
Uznávaný elektronický podpis lze vytvořit díky kvalifikovanému certifikátu. První možností, jak tento certifikát získat, je vyplnění žádosti na internetových stránkách akreditovaných certifikačních autorit (První certifikační autorita, eIdentity, PostSignum) a následná návštěva kontaktního místa, kde bude potvrzena vaše totožnost. Druhou variantou je využití externí registrační autority, která vám pomůže certifikát vyřídit a nastavit z pohodlí vašeho domova či kanceláře. Vydaný certifikát pak platí většinou po dobu jednoho roku (jedna z nejčastěji využívaných certifikačních autorit PostSignum však poskytuje i certifikáty tříleté). Vydání, stejně jako každé obnovení certifikátu, je zpoplatněno.
Kdy využijete elektronický podpis?
Elektronický podpis využijete v případech, kdy nepotřebujete potvrzení o odeslání, doručení či přečtení zprávy. E-mail opatřený elektronickým podpisem se totiž chová jako úplně běžný e-mail, takže se může stát, že se neodešle z důvodu technické chyby a nebo že příjemci spadne do složky se spamem. Na druhou stranu však zprávy se zaručeným elektronickým podpisem můžete posílat i do zahraničí, na rozdíl od zpráv přes datovou schránku, která funguje pouze pro komunikaci v rámci ČR.
Získání datové schránky je bezplatné
Datovou schránku je možné získat bezplatně, stačí o ni jen požádat Ministerstvo vnitra. To můžete udělat buď poštou, zasláním formuláře s ověřeným podpisem, osobně na Czech POINTu, případně přímo na podatelně Ministerstva vnitra a nebo e-mailem opatřeným uznávaným elektronickým podpisem, který pošlete na adresu posta@mvcr.cz.
Datová schránka by vám měla být zřízena do 3 dnů od podání žádosti. Následně vám bude sděleno její identifikační číslo a přihlašovací údaje. Pak už se stačí jen přihlásit, čímž se schránka aktivuje.
Kdy využijete datovou schránku?
Datovou schránku využijete v případě, že potřebujete garanci doručení. V okamžiku odeslání jste totiž vyrozuměni o tom, zda schránka příjemce existuje, případně zda je znepřístupněna nebo zrušena. Dokumenty zaslané do datové schránky se navíc po 10 dnech automaticky považují za doručené.
Datová schránka nahrazuje jak elektronický, tak i vlastnoruční podpis – úkon učiněný datovou schránkou má tedy stejné účinky jako úkon učiněný písemně a podepsaný.
Využívání datové schránky má však i své nevýhody. Obsah doručených zpráv je totiž po 90 dnech mazán, a tak je potřeba důležité informace ze schránky ukládat. Neumožňuje také komunikaci s konkrétními úředníky, ale pouze s úřadem jako takovým, a zprávy nejdou posílat do zahraničí.