Napište nám

Jak vypadá elektronický podpis a jak ho poznat?

Máte pocit, že je pro vás problematika elektronických podpisů obtížně uchopitelná? Pochopit podstatu elektronického podpisu nemusí být vždy úplně snadné a celou situaci ještě komplikuje fakt, že mnoho lidí automaticky předpokládá, že elektronický podpis vypadá a funguje podobně jako ten vlastnoruční. Co to tedy elektronický podpis vlastně je a jak ho poznat?

Jak vypadá elektronický podpis?

Pro ty, kteří zatím výhod elektronického podpisu nevyužívají, je často velmi těžké pochopit, jak něco takového může fungovat a jak vlastně elektronický podpis vypadá. Je podobný vlastnoručnímu podpisu na papíře? Odpovědí na tuto otázku je, že ani trochu. Elektronický podpis jsou totiž data, která jsou sama o sobě neviditelná.

Tato data jsou většinou připojena k jiným datům (tedy k dokumentům, smlouvám, k textu e-mailu) a v závislosti na typu elektronického podpisu nám podávají určitou informaci. Při využití zaručeného elektronického podpisu založeného na kvalifikovaném certifikátu, který vydává akreditovaná certifikační autorita, je například zaručeno, že zpráva elektronicky podepsaná odesílatelem je skutečně podepsána danou osobou, že od okamžiku podpisu zprávu nikdo nezměnil a také to, že se odesílatel, před tím než zprávu podepsal, seznámil s jejím obsahem.

Jak poznám elektronický podpis v dokumentu?

Zobrazení informací o elektronickém podpisu se v konkrétních aplikacích různí. Některé vkládají do dokumentu viditelnou informaci o podpisu, u jiných uvidíte jen malou ikonku, která umožní zobrazit kompletní informace. První varianta je typická například pro podepsané PDF dokumenty, kde se objeví logo Adobe Acrobatu spolu se jménem podepisující osoby, datem a časem podepsání. Toto vizuální zobrazení je možné kliknutím otevřít a zobrazit tak detaily elektronického podpisu.  Ikonu elektronického podpisu pak najdete třeba v Outlooku, kde se v liště zobrazí červená pentle, ale vzhled samotného e-mailu se vůbec nezmění.

Elektronický podpis tedy nemusí mít žádnou konkrétní vizuální podobu a v dokumentu, ke kterému je připojen, tak nemusí být vůbec vidět. Jedinou výjimkou může být elektronický podpis prostý, který je specifický jak způsobem využití, tak i svou vizuální formou.

Typy elektronických podpisů

Elektronický podpis může mít několik úrovní:

1/ Prostý elektronický podpis

Prostý elektronický podpis nevyužívá technologii digitálního podpisu, a není tedy zaručený. V praxi může jít například o scan vlastnoručního podpisu nebo o e-mailovou signaturu, ale podle některých názorů do této kategorie může spadat i zadání PIN kódu, případně zaškrtnutí políčka „Souhlasím“ bez uvedení konkrétního jména.

Tento typ podpisu je možné poměrně snadno zneužít, například tím, že se vyjme z podepsaného dokumentu a zkopíruje se na dokument jiný. Není tak možné jednoduše zaručit, že prostý elektronický podpis opravdu připojila osoba, ke které se hlásí.

Jde tedy o trochu specifický typ elektronického podpisu, a proto vás možná nepřekvapí, že jeho definice vlastně neodpovídá tomu, co si pod pojmem „elektronický podpis“ představujeme v běžném životě. Pokud totiž budete na úřadě vyzváni, abyste zaslali dokumenty podepsané elektronickým podpisem, úřednice automaticky bude mít na mysli elektronický podpis na úrovni uznávaného podpisu, nikoli e-mail se scanem vašeho vlastnoručního podpisu.

Na druhou stranu, i prostý elektronický podpis může mít stejné účinky jako vlastnoruční podpis. Subjekty soukromého práva se totiž mohou rozhodnout, zda mezi sebou chtějí jednat elektronicky a zda si důvěřují do té míry, že využijí prostého elektronického podpisu. Určitě je však potřeba vzít v úvahu, že čím jednodušší forma elektronického podpisu bude použita, tím nižší mu bude přisuzována důvěryhodnost a důkazní síla.

Takový podpis se tedy a priori nedá považovat za neplatný, což potvrzuje i z čl. 25 odst. 1 nařízení eIDAS, který udává, že elektronickému podpisu nesmějí být upírány právní účinky a nesmí být odmítán jako důkaz v soudním a správním řízení pouze z toho důvodu, že má elektronickou podobu nebo že nesplňuje požadavky na kvalifikované elektronické podpisy.

Pokud však budete chtít jednat s úřady, se zdravotní pojišťovnou a nebo například využívat eRecept, s prostým elektronickým podpisem si rozhodně nevystačíte. Také je třeba mít na paměti, že vždy je třeba řídit se podle zákona a podle konkrétních požadavků na podpisy, které stanovuje (např. požadavek určité úrovně elektronického podpisu).

2/ Zaručený elektronický podpis (založen na kvalifikovaném certifikátu)

Zaručený elektronický podpis je vytvořen na základě kvalifikovaného certifikátu, který vydává akreditovaná certifikační autorita. Umožňuje podepisovat smlouvy či jiné dokumenty a je nezbytný pro on-line komunikaci se státní správou.

3/ Kvalifikovaný elektronický podpis

Tento typ elektronického podpisu je založen na kvalifikovaném certifikátu, ale navíc musí být vytvořen kvalifikovaným (QSCD) prostředkem pro vytváření podpisů (USB token, čipová karta), který slouží k vygenerování klíčů a následnému uložení certifikátu. Kvalifikovaný elektronický podpis má nejvyšší stupeň důvěryhodnosti a využívá se například orgány veřejné moci nebo některými jinými subjekty, např. advokáty.

České právo navíc vymezuje i „uznávaný elektronický podpis“, kterým je jak kvalifikovaný elektronický podpis, tak i zaručený elektronický podpis založený na kvalifikovaném certifikátu pro elektronický podpis.

Stále si nejste jisti, který typ elektronického podpisu byste měli využívat právě vy? Rádi vám poradíme. Stačí se nám ozvat přes poptávkový formulář, případně nás kontaktovat na e-mailu info@elektronickypodpis.cz.

V rámci výše uvedené problematiky prostého podpisu jsme čerpali z článku Interpretace elektronického podpisu a související identifikace v soukromém právu.

Sdílet článek

Máte zájem o zřízení elektronického podpisu?

Elektronický podpis pro firmy a organizace

3 900 Kč Návštěva specialisty u vás
364 Kč Kvalifikovaný certifikát

Obnova certifikátu PostSignum

2 500 Kč Návštěva specialisty u vás
nebo
1 200 Kč Pomoc on-line a tel. (1 podpis)
364 Kč Kvalifikovaný certifikát

    Nezávazná poptávka

    Odeslání poptávky vás k ničemu nezavazuje. Budeme Vás kontaktovat do 24 hod. s dalším postupem.
    Ceny jsou uvedeny bez DPH. Doprava po Praze, Brně, Zlíně a Ostravě ZDARMA. Zobrazit kompletní ceník pro více informací.

    Děkujeme za Vaši nezávaznou poptávku.

    Do 24 hodin se Vám ozveme s nabídkou a dalším postupem. Hezký den!

    Děkujeme za Vaši nezávaznou poptávku.

    Do 24 hodin se Vám ozveme s nabídkou a dalším postupem. Hezký den!