Co to je a k čemu to potřebujeme
S účinností od 20.9.2018 jsou veškeré Orgány Veřejné Moci (dále jen “OVM”) dle nařízení eIDAS povinni využívat k elektronickému podpisu tzv. bezpečné QSCD prostředky (z angličtiny „Qualified Signature Creation Device“) – tzn. například USB tokeny a čipové karty. Kvalifikovaný elektronický podpis tak musí být jednak zaručený, ale navíc musí být vytvořen kvalifikovaným prostředkem pro vytváření podpisů (USB token, čipová karta) a musí být založen na kvalifikovaném certifikátu pro elektronické podpisy. Dle nařízení eIDAS má kvalifikovaný elektronický podpis právní účinek rovnocenný podpisu vlastnoručnímu. Zároveň je kvalifikovaný elektronický podpis založený na kvalifikovaném certifikátu vydaný v jednom členském státě, uznáván jako kvalifikovaný elektronický podpis ve všech členských státech. Pokud tedy chcete mít vyšší jistotu v uznání vašeho elektronického podpisu v zahraničí, je vhodné podepisovat kvalifikovaným elektronickým podpisem.
Rozdíl mezi kval. elektronickým podpisem a kval. elektronickou pečetí
- V případě dokumentu, kterým se právně jedná a který je vytvořen fyzickou (tedy úřední) osobou, je vyžadován kvalifikovaný elektronický podpis – to se týká zejm. správních rozhodnutí, výzev k odstranění vad a veřejnoprávních smluv.
- V případě dokumentu, kterým se právně jedná a je výsledkem automatizovaného zpracování, se zpravidla zapečetí kvalifikovanou elektronickou pečetí (o té píšeme zde) – to se týká zejm. výpisů z informačních systémů, doručenek z elektronické podatelny a konverzních doložek v případě autorizované konverze.
Cena a další informace
Kvalifikovaný elektronický podpis však již není záležitostí jen orgánů veřejné moci, ale i advokátů, notářů, běžných firem a dalších. Obvyklým úkonem v rámci této aplikace je například již zmíněná autorizovaná konverze dokumentů, nebo běžný podpis PDF a jiných dokumentů. Potřebujete-li splňovat nařízení eIDAS a mít kvalifikovaný elektronický podpis, napište nám prosím prostřednictvím formuláře níže, nebo na email info@elektronickypodpis.cz. Domluvíme se na komplexní službě ve formě osobní návštěvy u vás, vystavení kvalifikovaného certifikátu (jsme externí registrační autorita České pošty), dodání a nastavení USB tokenu včetně souvisejícího poradenství. Základní cena činí 5004 Kč bez DPH a zahrnuje:
- osobní návštěvu ve vašem sídle v Praze, Brně, Ostravě, či Zlíně; mimo tato města účtujeme cestovné 10 Kč + DPH / km
- podpis související smluvní dokumentace
- dodání a nastavení robustního USB tokenu Safenet eToken 5110 CC
- vystavení jednoletého kvalifikovaného certifikátu PostSignum (případně možnost vydání tříletého certifikátu)