Elektronický podpis připojený k e-mailové zprávě je jednou z forem zabezpečení online komunikace. Umožňuje ověřit, kdo je skutečným odesílatelem zprávy, a zpravidla i to, zda její obsah nebyl během přenosu změněn. Pokud už svůj elektronický podpis máte, stačí ho jen nahrát do e-mailového klienta a můžete ho začít přidávat ke zprávám. Nevíte, jak na to? V tomto článku vysvětlíme, jak na zabezpečení zpráv pomocí digitálního podpisu pro uživatele MS Outlook.
Chcete-li nastavit elektronický podpis v e-mailovém klientovi, musíte mít vyřízen platný kvalifikovaný certifikát. Ten by měl být nainstalován v OS Windows včetně privátního klíče. Právě tento předpoklad totiž odlišuje elektronický podpis od vašeho běžného podpisu (vizitky), který přidáváte k e-mailovým zprávám. Zatímco podpis představující závěrečný pozdrav může napodobit kdokoliv, digitálně podepsaná zpráva může přijít pouze od vlastníka digitálního ID použitého k jejímu podepsání.
V případě, že elektronický podpis plánujete využívat hlavně na podepisování a šifrování e-mailů, tedy pro zabezpečenou komunikaci mezi komerčními subjekty, postačí vám takzvaný komerční certifikát. Budete-li chtít navíc komunikovat také s úřady státní správy, musíte mít kvalifikovaný certifikát, který se vyznačuje vyšší mírou zabezpečení.
Nemáte některý z těchto certifikátů? Přečtěte si, jaké jsou mezi jednotlivými typy rozdíly, a vyberte si, který je pro vaše účely lepší.
Nastavení elektronického podpisu v MS Outlook
Aplikace MS Office podporuje elektronické podpisy již od roku 2003. Jde o jednu ze základních bezpečnostních funkcí. Konkrétní nastavení se liší podle verze Office, kterou používáte, a podle toho, zda chcete elektronicky podepsat jednu zprávu, nebo nastavit podepisování všech zpráv.
Elektronický podpis jedné zprávy na novějších verzích MS Outlook
- Vytvořte nový e-mail a přejděte na kartu MOŽNOSTI. V sekci OPRÁVNĚNÍ klikněte na tlačítko Podepsat zprávu.
- V případě, že toto tlačítko nevidíte, zůstaňte na kartě MOŽNOSTI. V sekci DALŠÍ MOŽNOSTI klikněte na ikonu pro otevření dialogového okna pole, kterou najdete v pravém dolním rohu. Vyberte Nastavení zabezpečení a zaškrtněte Přidat k této zprávě digitální podpis. Potvrďte OK a zvolte Zavřít.
- Pokud tlačítko Podepsat zprávu nevidíte, zřejmě nemáte nakonfigurováno digitální ID k podepisování zpráv a budete si muset digitální podpis teprve nainstalovat. Přejděte do nabídky SOUBOR, zvolte MOŽNOSTI, Centrum zabezpečení. Pak klikněte na Nastavení Centra zabezpečení a vyberte Zabezpečení e-mailu. Klikněte na Importovat/exportovat a importujte digitální ID ze souboru v PC, nebo klikněte na Načíst digitální ID, kde najdete seznam služeb vydávajících digitální ID.
- Vytvořte zprávu a odešlete ji.
Elektronický podpis všech zpráv na novějších verzích MS Outlook
- Přejděte do nabídky SOUBOR, zvolte MOŽNOSTI, Centrum zabezpečení. Pak klikněte na Nastavení Centra zabezpečení a vyberte Zabezpečení e-mailu. V části Šifrovaný e-mail zaškrtněte políčko Přidat digitální podpis do odesílaných zpráv.
- V případě, že jsou k dispozici, můžete zvolit jednu z následujících možností:
- Při odesílání podepsané zprávy odeslat podepsanou zprávu bez nutnosti ověření – zvolte, pokud chcete povolit čtení zpráv i příjemcům, kteří nepoužívají zabezpečení S/MIME.
- Požadovat oznámení S/MIME pro všechny zprávy s podpisem S/MIME – zvolte, pokud chcete ověřit, že vaše zpráva byla požadovanými příjemci přijata beze změn. Ověření vám přijde jako nová zpráva do složky Doručené.
- Další nastavení, jako například výběr konkrétního certifikátu, můžete měnit po kliknutí na tlačítko Nastavení.
- Na závěr vše potvrďte OK.
Elektronický podpis jedné zprávy na MS Outlook 2007
- V e-mailu přejděte na kartu Zpráva, zvolte Možnosti a klikněte na tlačítko Digitálně podepsat zprávu.
- Pokud tlačítko nevidíte, klikněte v pravém dolním rohu skupiny Možnosti na ikonu pro otevření dialogového okna. Zvolte Nastavení zabezpečení a v dialogovém okně Vlastnosti zabezpečení zaškrtněte políčko Přidat k této zprávě digitální podpis. Potvrďte OK.
- Vytvořte zprávu a odešlete ji.
Elektronický podpis všech zpráv na MS Outlook 2007
- Ve zobrazení Pošta v nabídce Nástroje zvolte Centrum zabezpečení a klikněte na Zabezpečení e-mailu. Ve skupinovém rámečku Šifrovaný e-mail vyberte možnost Přidat digitální podpis do odesílaných zpráv.
- V případě, že jsou k dispozici, můžete zvolit jednu z následujících možností:
- Při odesílání podepsané zprávy odeslat podepsanou zprávu bez nutnosti ověření – zvolte, pokud chcete povolit čtení zpráv i příjemcům, kteří nepoužívají zabezpečení S/MIME.
- Požadovat oznámení S/MIME pro všechny zprávy s podpisem S/MIME – zvolte, pokud chcete ověřit, že vaše zpráva byla požadovanými příjemci přijata beze změn. Ověření vám přijde jako nová zpráva do složky Doručené.
- Další nastavení, jako například výběr konkrétního certifikátu, můžete měnit po kliknutí na tlačítko Nastavení.
- Dvakrát klikněte na OK.
Z hlediska nastavení je vlastně postup u všech verzí velmi podobný. Největší rozdíl je v tom, že prvky pro konfiguraci jsou u starších verzí (2003, 2007) umístěny jinak.
Tip: Mimo to, že můžete komunikaci elektronicky podepsat, v Outlooku narazíte také na možnost Šifrovat. Aby však bylo šifrování možné, musíte mít v systému uložen platný certifikát protějšku, se kterým chcete komunikovat.