V tomto článku se zaměříme na využití elektronického podpisu v rámci Katastrálního úřadu (ČÚZK).
Pokud chcete odeslat nějaké smlouvy či dokumentace na Katastrální úřad v elektronické podobě a zároveň tyto vyžadují podpis, pak se musí jednat o elektronický podpis vydaný akreditovanou certifikační autoritou ( tj. PostSignum, eIdentity, První certifikační – I.CA)
Existují dvě základní varianty podpisu, a to kvalifikovaný elektronický podpis a zaručený elektronický podpis. Obě tyto varianty můžete použít v rámci Katastrálního úřadu. Pokud ale jste osobou veřejné moci, je podmínkou, abyste používali pouze Kvalifikovaný elektronický podpis s připojeným kvalifikovaným časovým razítkem. Veškeré dokumenty odeslané na Katastrální úřad s podpisem musí také obsahovat vložené časové razítko. Není potřeba u každého podpisu, ale stačí jen obecně vložené do dokumentu.
Další podmínkou podpisu je jednoznačnost podepisující osoby. Té lze docílit čtyřmi způsoby. První způsob je že váš elektronický podpis obsahuje identifikátor MPSV. Při vzniku podpisu můžete u konkrétní autority zažádat o jeho vložení. Druhým způsobem je přidání veřejného otisku certifikátu do Registru obyvatel. To můžete provést skrz Portál občana. Třetím způsobem je, že do certifikátu necháte uvést číslo dokladu (pas nebo občanský průkaz). Poslední variantou je pak ověření samotného dokumentu notářem či advokátem, obdobně jako u klasické papírové listiny. Více jsme o tom psali v samostatném článku o Úředně ověřeném elektronickém podpisu.
A jaké je samotné použití elektronického podpisu? Na základě naší komunikace s Katastrálním úřadem je možné všechny dokumenty a smlouvy odesílat elektronicky, a to buď pomocí datové schránky, nebo e-mailem. Jedná se i o dokumenty, které vyžadují ověřený fyzický podpis, avšak jak je zmíněno v předchozím odstavci, musí být dosaženo jednoznačnosti podepisujících osob.
Na závěr ještě zmíníme pár zajímavostí. Pokud posíláte tiskopis datovou schránkou, uplatňuje se fikce podpisu a není třeba jej elektronicky podepisovat. Pokud v rámci Katastrálního řízení řešíte i geometrický plán, nechte si jej zaslat od zeměměřičského inženýra v elektronické podobě, ať ho můžete zaslat také e-mailem. Důvodem je, že od 1. 7. 2024 musí být veškeré výkazy o zeměměřičské činnosti v elektronické podobě a jejich papírová podoba přestává být originálem.
Pokud budete chtít s elektronickým podpisem pomoci, napište nám prosím na obchod@elektronickypodpis.cz.