Co je elektronické autorizační razítko?
Elektronické autorizační razítko bylo uzákoněno jako alternativa otisku razítka a vlastnoručního podpisu na základě doplnění Autorizačního zákona č. 360/1992 Sb. o nové ustanovení § 13 odst. 3 písm. b) zákonem č. 47/2020 Sb., a to s účinností od 1. 1. 2022. Nové ustanovení zní následovně:
„Dokument související s výkonem činnosti autorizované osoby musí být opatřen kvalifikovaným elektronickým podpisem, založeným na kvalifikovaném certifikátu, obsahujícím jméno autorizované osoby, číslo, pod nímž je zapsána v seznamu autorizovaných osob vedeném Komorou, obor, popřípadě specializaci, označení Komory, a opatřen kvalifikovaným elektronickým časovým razítkem.“
Po 1.1.2024 budou navíc členům ČKAIT hromadně zřízeny datové schránky typu PFO. V rámci nich bude mj. umožněno odesílat a přijímat velkoobjemové datové zprávy do 1 GB. Tato změna se týká nejen veřejnoprávních zpráv, ale i soukromoprávních datových zpráv. Podat elektronickou projektovou dokumentaci opatřenou elektronickým autorizačním razítkem na stavební úřad do spuštění Portálu stavebníka bude snazší. Více se dozvíte v novinkách na stránkách ČKAIT.
Jak si jej zřídit?
Jste-li členem ČKAIT či ČKA, pravděpodobně vás zřízení Elektronického časového razítka v souvislosti s vedením elektronického stavebního deníku a Portálu stavebníka nemine. K úspěšnému přechodu na Elektronické autorizační razítko je třeba si opatřit USB token, nebo čipovou kartu (lze nahrát i na eObčanku), do něj vygenerovat kvalifikovaný certifikát a zajistit si předplacený balíček kvalifikovaných časových razítek. Běžný postup získání takového razítka uvedený na stránkách https://www.ckait.cz/elektronicke-autorizacni-razitko je však poměrně zdlouhavý a pro běžného uživatele velmi časově náročný. Zahrnuje totiž kromě výše uvedeného přihlášení člena přes PostSignum, návštěvu pobočky České pošty a kompletní konfiguraci USB tokenu na počítači. Současně je nutné soubory vytvářet v souladu s normou PDF/A-3.
Lze to i jednodušeji
Chcete-li ušetřit čas, rádi vás celým procesem jakožto externí registrační autorita PostSignum osobně provedeme, kvalifikovaný certifikát pro Elektronické autorizační razítko vám na námi dodaném USB tokenu zřídíme, nastavíme vám odběr časových razítek a vše vám během 1 hodiny ve vašem sídle názorně vysvětlíme.
V současné chvíli vám můžeme tuto službu nabídnout za cenu 5254 Kč + DPH za veškeré práce a produkty. Cena se týká Prahy, Brna, Ostravy a Zlína. Mimo tato města účtujeme cestovné 10 Kč + DPH / km. Celková výše uvedená cena sestává z následujících položek:
- Výjezd konzultanta, příprava smluvní dokumentace, vygenerování kvalifikovaného certifikátu a jeho nastavení – 3.900 Kč + DPH
- Jednoletý kvalifikovaný certifikát PostSignum – 364 Kč + DPH (případně též možnost vydat tříletý certifikát)
- USB token SafeNet eToken 5110CC (940) – 740 Kč + DPH (případně je též možnost dodat čtečku a certifikát generovat do vaší eObčanky)
- Balíček 100 ks kvalifikovaných časových razítek PostSignum – 250 Kč + DPH (balíček lze samozřejmě zvolit větší např. 1000 ks, 2500 ks atd.)
- Zaškolení práce s el. autorizačním razítkem – v ceně
Jak si domluvit schůzku?
Máte-li tedy o naši službu zájem, napište nám prosím na obchod@elektronickypodpis.cz nebo prostřednictvím poptávkového formuláře níže. Připravíme vám nezávaznou cenovou nabídku a prodiskutujeme, co bude potřeba.
Věděli jste že,...
- Vizuální podoba otisku klasického gumového autorizačního razítka není v rámci elektronického podepisování nutná. Pokud ale vizuální podobu v elektronickém podpisu chcete mít, pak pouze a jen otisk (sken) vašeho autorizačního razítka. Např. logo nebo váš podpis zde nesmí být.
- Elektronické autorizační razítko nesmí být použito k jinému účelu než je autorizace. Vhodné je tak zřídit si další elektronický podpis tj. kvalifikovaný certifikát a tím podepisovat za FO, či za firmu apod.
- V rámci Portálu stavebníka bude v úvodní fázi možné mít pouze jednu FO, která bude mít daný projekt ve správě. Postupem času bude patrně dopracována funkce uživatelských rolí a možnosti předání přístupu na základě plné moci apod.
- Každá nahrávaná příloha do Portálu stavebníka bude muset být podepsaná elektronickým autorizačním razítkem.
- Do Portálu stavebníka bude možné přihlásit se přes Identitu občana (NIA).
- Možnost sloučit více PDF do jednoho a tento pak jako jediný podepsat– tato možnost není Portálem akceptovaná.
- Nutnost nahrávat soubory v souladu s normou PDF/A-3 – v dohledné době bude Portál Stavebníka tuto verzi PDF vyžadovat.